[…] A curious aspect of Chopin performance today is the lack of any recent development in interpretive approach. Performance scholarship has transformed the way Bach, Haydn, Mozart, Beethoven and Schubert are played yet, despite considerable interest in Chopin and his music, performance styles remain largely unchanged. Listening to these three recordings of the nocturnes, I heard no discernable development in approach from Rubinstein in 1936 to Freire and Yundi today.
[…] Also of note is a recording released several years ago by Dutch fortepianist Bart van Oort who takes a refreshingly improvisatory approach
Bloomington, Herald-Times
“Der Höhepunkt des Mozart-Geschehens bildete für mich der Auftritt van Bart van Oort (Hammerflügel) zusammen mit dem Freiburger Barockorchester.”
Duitsland, Concerto
“Die 20 Musiker des Freiburger Barockorchesters [...] und Bart van Oort (Fortepiano) interpretierten die Stücke [...] mit musikalischer Perfektion und empfindsamsten Ausdruck, so daß manchem Zuhörer, hingerissen und bewegt von den sowohl geschmeidigen, als auch temperamentvollen Melodien, Schauer über die Rücken liefen.”
Duitsland, Lippische Landeszeitung
“Bart van Oort overtuigde op elk moment. Hij bezit een briljante techniek en speelt de romantiek op een zeer lyrische wijze met brede rubato’s en met grote dynamische contrasten.”
Belgie, Musica Antiqua
“Dutch fortepianist gives sparkling performance.” “The visiting Dutch fortepianist, Bart van Oort, provided an extremely fine recital at the Canberra School of Music, with playing of sparkling technical accomplishment matsched to interpretative realisations of a notable quality. It was simply the finest fortepiano playing that we have heard in Canberra in many years.”
Canberra, Canberra Times
“Pianist is a master of silence.”
Perth, The West Australian
“De Nederlander Bart van Oort was er dit jaar bij [Fertöd, Hongarije - Haydn Festival]. Op zijn fortepiano – meegeresid in zijn bestelauto – gaf hij Haydn weer een zeldzame rijkdom aan contrasten, net als hij dat een week eerder tijdens het Festival Oude Muziek in Utrecht had gedaan.
Haagse Courant
“Overtuigend pleidooi voor Haydn.” “Juist Haydn’s klaviermuziek [is] zo fijn geciseleerd geschreven en retorischer dan die van Mozart. Dat was vooral te horen in het spel van Bart van Oort, die Haydn met grotere vrijheden (versnellingen, inhoudingen) speelde dan te verwachten is bij klassieke stukken. Op deze wijze wist hij de luisteraar mee te slepen in Haydn’s verhaal.”
Trouw
“In de langzame delen benadrukte Van Oort de expressie die vaak amper klassiek is; veeleer strijden de barokke aria en de romantische Nocturne om de voorrang. Voor de snelle delen is Van Oort een ideale musicus: grote virtuositeit is onmisbaar, maar mag absoluut niet opvallen.”
Utrechts Nieuwsblad