Full archive

28 September 2014
Gruppo Strumentale Ciampi Internationaal Festival
Piacenza, Italië
25 May 2014 15:30
DaPonte Concertserie: Bart van Oort
Witte Kerkje, Terheijden

Verhalen uit Wenen en London

Johann Christian Bach (1735-1882) - Sonata in c, Op. 17 no. 2
Joseph Haydn (1732-1809) - Sonata in C maj, Hob XVI/50
Ludwig van Beethoven (1770-1827) - Sonata quasi una Fantasia in Cis min, Op. 27/2 "Moonlight"
Wolfgang Madeus Mozart (1756-1791) - Variaties over 'Lison Dormait', KV. 264
Johann Ladislaus Dussek (1760-1812) - Sonata in E, Op. 10/3

24 May 2014 20:00
DaPonte Concertserie: Bart van Oort
Witte Kerkje, Baarn

Verhalen uit Wenen en London

Johann Christian Bach (1735-1882) - Sonata in c, Op. 17 no. 2
Joseph Haydn (1732-1809) - Sonata in C maj, Hob XVI/50
Ludwig van Beethoven (1770-1827) - Sonata quasi una Fantasia in Cis min, Op. 27/2 "Moonlight"
Wolfgang Madeus Mozart (1756-1791) - Variaties over 'Lison Dormait', KV. 264
Johann Ladislaus Dussek (1760-1812) - Sonata in E, Op. 10/3

22 May 2014 20:15
DaPonte Concertserie: Bart van Oort
Waalse Kerk, Arnhem

Verhalen uit Wenen en London

Johann Christian Bach (1735-1882) - Sonata in c, Op. 17 no. 2
Joseph Haydn (1732-1809) - Sonata in C maj, Hob XVI/50
Ludwig van Beethoven (1770-1827) - Sonata quasi una Fantasia in Cis min, Op. 27/2 "Moonlight"
Wolfgang Madeus Mozart (1756-1791) - Variaties over 'Lison Dormait', KV. 264
Johann Ladislaus Dussek (1760-1812) - Sonata in E, Op. 10/3

18 May 2014 12:15
DaPonte Concertserie: Bart van Oort - Noten op de Noen
Oude Kerk, Helvoirt

Verhalen uit Wenen en London

Johann Christian Bach (1735-1882) - Sonata in c, Op. 17 no. 2
Joseph Haydn (1732-1809) - Sonata in C maj, Hob XVI/50
Ludwig van Beethoven (1770-1827) - Sonata quasi una Fantasia in Cis min, Op. 27/2 "Moonlight"
Wolfgang Madeus Mozart (1756-1791) - Variaties over 'Lison Dormait', KV. 264
Johann Ladislaus Dussek (1760-1812) - Sonata in E, Op. 10/3

17 May 2014
Van Swieten Society: Festival 400 Year Maassluis
Grote Kerk, Maassluis
11 May 2014 15:00
DaPonte Concertserie: Bart van Oort
Het Bethaniënklooster, Amsterdam

Verhalen uit Wenen en London

Johann Christian Bach (1735-1882) - Sonata in c, Op. 17 no. 2
Joseph Haydn (1732-1809) - Sonata in C maj, Hob XVI/50
Ludwig van Beethoven (1770-1827) - Sonata quasi una Fantasia in Cis min, Op. 27/2 "Moonlight"
Wolfgang Madeus Mozart (1756-1791) - Variaties over 'Lison Dormait', KV. 264
Johann Ladislaus Dussek (1760-1812) - Sonata in E, Op. 10/3

10 May 2014 20:15
DaPonte Concertserie: Bart van Oort
Lutherse Kerk, Groningen

Verhalen uit Wenen en London

Johann Christian Bach (1735-1882) - Sonata in c, Op. 17 no. 2
Joseph Haydn (1732-1809) - Sonata in C maj, Hob XVI/50
Ludwig van Beethoven (1770-1827) - Sonata quasi una Fantasia in Cis min, Op. 27/2 "Moonlight"
Wolfgang Madeus Mozart (1756-1791) - Variaties over 'Lison Dormait', KV. 264
Johann Ladislaus Dussek (1760-1812) - Sonata in E, Op. 10/3

07 May 2014 20:15
Drie Klassieke Meesters
De Vereeniging, Nijmegen
In het slotconcert van de serie van de Van Swieten Society staat de fortepiano centraal. Artistiek leider en fortepianist Bart van Oort brengt een programma met muziek van de Drie grote Klassieke Meesters: Haydn, Mozart en Beethoven.
 
Bart van Oort won in 1986 het Mozart Fortepianoconcours in Brugge. Hij speelde in festivals in heel Europa en maakte concertreizen door o.m. Australië en Nieuw Zeeland. Hij gaf lezingen en masterklassen over de hele wereld.
fortepiano: Bart van Oort
werken van Mozart, Haydn en Beethoven
03 May 2014 13:30
Beethoven 6 en 8
Muziekgebouw, Amsterdam

Inleiding door Job ter Haar / 12.30 uur

Ludwig van Beethoven
 Symfonie nr. 6 ‘Pastorale’, bewerking voor strijksextet 
Ludwig van Beethoven Symfonie nr. 8, bewerking voor strijkkwintet

02 May 2014 20:15
Beethoven 1, 4 en 5
Muziekgebouw, Amsterdam

Inleiding door Bart van Oort / 19.15 uur

Ludwig van Beethoven
 Symfonie nr. 1, bewerking voor piano vierhandig 
Ludwig van Beethoven Symfonie nr. 4, bewerking voor piano, fluit, viool en cello 
Ludwig van Beethoven Symfonie nr. 5, bewerking voor piano, fluit, viool en cello

01 May 2014 20:00
Petra Somlai and Bart van Oort: Schubert and Beethoven Four Hands
Muziekcentrum/Wilminktheater, Enschede

Vierhandig pianospel lijkt misschien een gezellig tijdverdrijf, maar was vanaf de vroege 19e eeuw ook dé manier om symfonische werken te leren kennen. Op authentiek instrumentarium hoort u Beethovens eerste symfonie als pianoduet. Petra Somlai behaalde haar mastertitel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Bart van Oort. Samen vormen zij een succesvol pianoforte-duo. In dit concert zijn beiden ook solistisch te horen.

Beethoven Symfonie nr. 1
Schubert Grazer Fantasie
Beethoven Mondschein Sonate
Schubert Fantasie in f

24 April 2014 20:30
You Woman!
De Toonzaal, Den Bosch

Nelleke Noordervliet, verteller
Marieke Schneemann, fluit/zang
Bram van Sambeek, fagot
Bart van Oort, fortepiano

werken van:

Luciano Berio (1925-2003) Sequenza III voor vrouwenstem
Sebastian Fagerlund (1972) Woodlands voor fagot solo
Franz Schubert ( 1797-1828) liederen voor fluit en fortepiano
Zoltán Kodály (1882-1967) Duo voor fluit en fagot

13 April 2014
Fortepiano Workshops and Recitals
Royal Conservatory Fortepiano Class Tour UK
01 April 2014
International Fortepiano Workshop
University of North Carolina, Greensboro (USA)
28 March 2014
International Fortepiano Workshop
University of North Texas, Denton (USA)
14 March 2014
International Fortepiano Workshop
Villa Bossi, Bodio Lomnago, Italy
10 March 2014
CD recording Beethoven Symphony no 3
Capucin Monastery, Velp-Grave
16 February 2014 15:00
Van Swieten Societ: Meesters der Melancholie
Bethaniënklooster, Amsterdam

Reicha: Fluitkwartet in e
Schumann: Märchenbilder opus 113
Schubert: Notturno in Es D897
pauze
Louis Ferdinand: Uit: Pianokwartet op 6 - Adagio lento e amoroso
Chopin: Nocturne (arr. voor cello en piano)
Weber: Fluittrio in g opus 63

Met de verburgerlijking van het muziekleven aan het begin van de negentiende eeuw veranderde ook de rol van de muziek in het dagelijks leven. Het nieuwe publiek verlangde andere geluiden in de steeds voller stromende concertzalen. Naast de almaar groter wordende virtuositeit moest voor dit nieuwe publiek de emotie een grotere rol krijgen. Daardoor kwam er steeds minder nadruk op structuur, werd een groter kleurenpalet belangrijk, en kreeg de muziek vooral een steeds grotere lyriek: de romantiek was geboren.
Terwijl componisten als Haydn, Mozart, Beethoven en hun tijdgenoten grote waarde hechtten aan bijvoorbeeld de sonatevorm, zo werd in de vroege romantiek, met Schubert, Mendelssohn, Chopin, Weber en Schumann als belangrijkste vormgevers, het karakterstuk belangrijker. De oude waarden van de retoriek waren nog niet verdwenen - muziek was en is tot op de dag van vandaag een vorm van communicatie, te vergelijken met een taal - maar de manier waarop de emoties in de ware romantische geest tot klinken werden gebracht was heel verschillend van de klassieke periode. De lange melodieën en de smeltende harmonieën, de zachte kleuren maar ook de dramatische uitbarstingen die we kennen van Schubert en Chopin en hun tijdgenoten zijn een uiting van die tijdgeest.

Van Swieten Society:
Marion Moonen, fluit
Heleen Hulst, viool
Bernadette Verhagen, altviool
Job ter Haar, cello
Bart van Oort, fortepiano

11 February 2014 20:15
Van Swieten Society: Meesters der Melancholie
Concertgebouw De Vereeniging, Nijmegen

Reicha: Fluitkwartet in e
Schumann: Märchenbilder opus 113
Schubert: Notturno in Es D897
pauze
Louis Ferdinand: Uit: Pianokwartet op 6 - Adagio lento e amoroso
Chopin: Nocturne (arr. voor cello en piano)
Weber: Fluittrio in g opus 63

Met de verburgerlijking van het muziekleven aan het begin van de negentiende eeuw veranderde ook de rol van de muziek in het dagelijks leven. Het nieuwe publiek verlangde andere geluiden in de steeds voller stromende concertzalen. Naast de almaar groter wordende virtuositeit moest voor dit nieuwe publiek de emotie een grotere rol krijgen. Daardoor kwam er steeds minder nadruk op structuur, werd een groter kleurenpalet belangrijk, en kreeg de muziek vooral een steeds grotere lyriek: de romantiek was geboren.
Terwijl componisten als Haydn, Mozart, Beethoven en hun tijdgenoten grote waarde hechtten aan bijvoorbeeld de sonatevorm, zo werd in de vroege romantiek, met Schubert, Mendelssohn, Chopin, Weber en Schumann als belangrijkste vormgevers, het karakterstuk belangrijker. De oude waarden van de retoriek waren nog niet verdwenen - muziek was en is tot op de dag van vandaag een vorm van communicatie, te vergelijken met een taal - maar de manier waarop de emoties in de ware romantische geest tot klinken werden gebracht was heel verschillend van de klassieke periode. De lange melodieën en de smeltende harmonieën, de zachte kleuren maar ook de dramatische uitbarstingen die we kennen van Schubert en Chopin en hun tijdgenoten zijn een uiting van die tijdgeest.

Van Swieten Society:
Marion Moonen, fluit
Heleen Hulst, viool
Bernadette Verhagen, altviool
Job ter Haar, cello
Bart van Oort, fortepiano