Verhalen uit Wenen en London
Johann Christian Bach (1735-1882) - Sonata in c, Op. 17 no. 2Joseph Haydn (1732-1809) - Sonata in C maj, Hob XVI/50Ludwig van Beethoven (1770-1827) - Sonata quasi una Fantasia in Cis min, Op. 27/2 "Moonlight"Wolfgang Madeus Mozart (1756-1791) - Variaties over 'Lison Dormait', KV. 264Johann Ladislaus Dussek (1760-1812) - Sonata in E, Op. 10/3
Inleiding door Job ter Haar / 12.30 uurLudwig van Beethoven Symfonie nr. 6 ‘Pastorale’, bewerking voor strijksextet Ludwig van Beethoven Symfonie nr. 8, bewerking voor strijkkwintet
Inleiding door Bart van Oort / 19.15 uurLudwig van Beethoven Symfonie nr. 1, bewerking voor piano vierhandig Ludwig van Beethoven Symfonie nr. 4, bewerking voor piano, fluit, viool en cello Ludwig van Beethoven Symfonie nr. 5, bewerking voor piano, fluit, viool en cello
Vierhandig pianospel lijkt misschien een gezellig tijdverdrijf, maar was vanaf de vroege 19e eeuw ook dé manier om symfonische werken te leren kennen. Op authentiek instrumentarium hoort u Beethovens eerste symfonie als pianoduet. Petra Somlai behaalde haar mastertitel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Bart van Oort. Samen vormen zij een succesvol pianoforte-duo. In dit concert zijn beiden ook solistisch te horen.Beethoven Symfonie nr. 1Schubert Grazer FantasieBeethoven Mondschein SonateSchubert Fantasie in f
Nelleke Noordervliet, vertellerMarieke Schneemann, fluit/zangBram van Sambeek, fagotBart van Oort, fortepianowerken van:Luciano Berio (1925-2003) Sequenza III voor vrouwenstemSebastian Fagerlund (1972) Woodlands voor fagot soloFranz Schubert ( 1797-1828) liederen voor fluit en fortepianoZoltán Kodály (1882-1967) Duo voor fluit en fagot
Reicha: Fluitkwartet in eSchumann: Märchenbilder opus 113Schubert: Notturno in Es D897pauzeLouis Ferdinand: Uit: Pianokwartet op 6 - Adagio lento e amorosoChopin: Nocturne (arr. voor cello en piano)Weber: Fluittrio in g opus 63Met de verburgerlijking van het muziekleven aan het begin van de negentiende eeuw veranderde ook de rol van de muziek in het dagelijks leven. Het nieuwe publiek verlangde andere geluiden in de steeds voller stromende concertzalen. Naast de almaar groter wordende virtuositeit moest voor dit nieuwe publiek de emotie een grotere rol krijgen. Daardoor kwam er steeds minder nadruk op structuur, werd een groter kleurenpalet belangrijk, en kreeg de muziek vooral een steeds grotere lyriek: de romantiek was geboren.Terwijl componisten als Haydn, Mozart, Beethoven en hun tijdgenoten grote waarde hechtten aan bijvoorbeeld de sonatevorm, zo werd in de vroege romantiek, met Schubert, Mendelssohn, Chopin, Weber en Schumann als belangrijkste vormgevers, het karakterstuk belangrijker. De oude waarden van de retoriek waren nog niet verdwenen - muziek was en is tot op de dag van vandaag een vorm van communicatie, te vergelijken met een taal - maar de manier waarop de emoties in de ware romantische geest tot klinken werden gebracht was heel verschillend van de klassieke periode. De lange melodieën en de smeltende harmonieën, de zachte kleuren maar ook de dramatische uitbarstingen die we kennen van Schubert en Chopin en hun tijdgenoten zijn een uiting van die tijdgeest.Van Swieten Society:Marion Moonen, fluitHeleen Hulst, vioolBernadette Verhagen, altvioolJob ter Haar, celloBart van Oort, fortepiano